Wał ślimakowy zbudowany jest z rury lub pełnego pręta połączony z nawiniętą spiralą. Spirala wału ślimakowego składa się z dzielonych zwojów ślimaka. Najczęściej zakończeniem wału są czopy, na których osadzone są łożyska, sprzęgła, motoreduktory itp.
Głównym zastosowaniem wałów ślimakowych są przenośniki ślimakowe. Przenośnikiem ślimakowym nazywamy urządzenie, służące do transportu materiałów sypkich za pomocą obracającego się wewnątrz koryta wału ślimaka. Materiał może być przemieszczany w poziomie, skośnie lub w pionie. Przenośniki ślimakowe dzielimy w zależności od budowy na przenośniki o budowie rurowej lub korytowej - w kształcie litery „U”. Warto podkreślić, że wał ślimaka nazywany jest też ślimacznicą lub wałem śrubowym. Dobór ślimacznicy dostosowany jest do wielkości przenośnika ślimakowego i zależny jest od jego długości, oraz średnicy zewnętrznej.
Podstawowe dane potrzebne do produkcji wału ślimakowego:
Dobór materiału do produkcji wałów ślimaka
Rodzaj zastosowanego materiału do produkcji wału jest uzależniony od warunków pracy przenośnika i transportowanego materiału. Najczęściej jest to stal konstrukcyjna, chromoniklowa, trudnościeralna lub tworzywo sztuczne. W zależności od rodzaju procesu i przemieszczanego materiału dobiera się również odpowiedni rodzaj, grubość i kształt piór ślimaka osadzonych na wale ślimaka. Więcej na temat rodzajów piór ślimaka znajdziecie Państwo na podstronie: http://www.helixsystem.pl/rodzaje-pior
BUDOWA PRZENOŚNIKA ŚLIMAKOWEGO
1. Napęd. 2. Koryto zewnętrzne. 3. Zasyp. 4. Wysyp. 5. Łożysko pośrednie. 6. Wał ślimakowy.